Ahad, 28 Januari 2018

(Video) Pok Ya Cong Codei kebanggaan Sabri Yunus




(Video) Pok Ya Cong Codei kebanggaan Sabri Yunus | KARYA berjudul Pok Ya Cong Codei semakin Suam diperkatakan di media sosial sejak ditayangkan pada 20 Januari lalu.Pok ya yang dilakonkan sabri yunus menjadi fenomena di media sosial.




Ungkapan Cong Codei itu sendiri, sekali gus berjaya mengangkat telefilem arahan dan lakonan Sabri Yunus itu ke tahap lebih tinggi dalam industri seni ketika ini.
Ternyata buah tangan anak jati Kelantan itu yang mengisahkan seorang ‘gedebe’ atau samseng ini, meninggalkan kesan mendalam terhadap penontonnya.



“Menjadi tular itu bukan sahaja perkara baru buat watak Pok Ya, malah baru juga bagi saya sendiri. Sebenarnya penghasilan cerita ini Tak dirancang, malah ia dilakukan secara tergesa-gesa.

“Penerimaan penonton kali ini menjadi kebanggaan buat saya sebab ia membuktikan bahawa prinsip saya pegang dalam menghasilkan karya yang ada nilai murni dan budaya akhirnya memiliki pengikut tersendiri,” katanya dalam ‘Anda Tanya Pok Ya Jawab’ di Facebook Live Sinar Harian, semalam.



Sabri ketika siaran langsung di Facebook Live Sinar Harian, semalam
Selain Sabri, telefilem itu turut dibintangi Mustapha Kamal, Uqasha Senrose dan Fikry Ibrahim.

Sabri berkata, sebagai karyawan, beliau percaya nilai sastera dan elemen yang dekat dengan kehidupan masyarakat mampu menjadikan sesebuah karya itu lebih indah dan mudah diterima.

“Dalam berkarya, kita perlu ada kejujuran dan penonton dapat menilai serta percaya dengan penceritaan yang cuba kita sampaikan.

“Automatiknya watak-watak diwujudkan semua memiliki nilai-nilai kemanusiaan, termasuk keagamaan di mana kita percaya ‘hitam tak semuanya hitam dan putih tak semuanya putih’.
“Nilai-nilai ini dapat kita lihat menerusi watak Pok Ya itu sendiri,” katanya.
Akuinya, watak Pok Ya dengan kisah di sebalik perkataan Cong Codei itu secara Tak langsung menjadikan penceritaan itu menarik.

“Perkataan Cong Codei (Hotel Concorde) ini sudah lama ada iaitu sekitar era 70-an dan ia wujud kerana ada yang tersalah sebut.

“Bila situasi Keliru sebut ini dikaitkan dengan individu yang Tak berpengaruh atau Tak hebat, maka ia tak menjadi sesuatu yang besar.



“Sebab itu saya pilih Pok Ya iaitu gedebe, di mana dia seorang yang hebat Akan Tetapi Keliru sebut, itu perkara besar. Bagaimana seorang hebat juga Keliru sebut,” katanya.

Jom layan drama Pok Ya Cong Codei




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom Klik

loading...
LIKE PAGE KAMI UNTUK BERITA TERKINI Button Close